Gazprom oddaje udziały?

Dwaj zagraniczni udziałowcy litewskiego koncernu gazowego Lietuvos dujos rosyjski Gazprom i niemiecki E.ON wyrazili zgodę na podział przedsiębiorstwa na trzy niezależne części. Konieczność podjęcia tej decyzji wymogła Unia Europejska. Dzięki temu podziałowi koncern podporządkuje się jej dyrektywie. Gazprom to rosyjski koncern państwowy, będący największym wydobywcą gazu ziemnego na świecie. Został założony w 1989 roku. Pod jego kontrolą znajduję się obecnie 16 procent udokumentowanych rezerw światowego gazu. Zajmuje on pozycje kluczowego dostawcy gazu ziemnego dla energetyki i odbiorców detalicznych w Europie Środkowej i Wschodniej oraz krajach byłego ZSRR. Koncern ten dąży do zwiększenia swojej pozycji w krajach Unii Europejskiej. Gazprom kontroluje 37 procent udziałów litewskiego koncernu będącego głównym importerem, dystrybutorem i sprzedawcą naturalnego gazu ziemnego na Litwie. Początkowo Gazprom był przeciwny jego podziałowi. Stanowisko zarządu rosyjskiego koncernu uległo zmianie pod naciskiem rządu litewskiego, który dał współwłaścicielom czas do końca maja na to, aby ci podporządkowali się unijnym przepisom.

Celem tych przepisów jest likwidacja monopoli w energetyce i wspieranie konkurencji. Niemiecka spółka E.ON. jest jedną z największych spółek użyteczności publicznej w Europie. Powstała w 2000 roku. Wchodzi w skład indexu DAX obok takich spółek jak m.in. Adidas, Bayer, Deutsche Telekom, Henkel czy Siemens. Spółka ta kontroluje 38,9 procenta udziałów litewskiego koncernu gazowego. W wyniku podziału koncernu ma powstać nowa niezależna spółka, która zajmie się dystrybucją gazu. Kontrole nad nią będzie sprawować litewskie państwo. Gazpromowi pozostaną udziały w sieci przemysłowej oraz w drugiej spółce zajmującej się dystrybucją gazu.  Podział Lietuvos dujos spotkał się z aprobatą litewskiego ministra energetyki Arvydasa Sekmokasa. W jego opinii otworzy to Litwie drogę do tańszego gazu czerpanego z alternatywnych źródeł. Zdaniem ministra Litwini płacą za gaz najwięcej spośród wszystkich państw Unii Europejskiej.

Tagi dodane do tego wpisu przez autora bloga: , ,

Zadłużenie jest to zobowiązanie finansowe w stosunku do określonej instytucji lub danej osoby. Osoba zadłużona najczęściej nazywana jest dłużnikiem. Osoba ta, oprócz pożyczonej kwoty, musi także spłacić należne odsetki wyliczone od tej kwoty. Wierzyciel jest to osoba na rzecz, której następuje spłata zobowiązania. Zadłużona może być osoba fizyczna, przedsiębiorstwo, państwo oraz inne podmioty gospodarcze oraz […]

Rozwój młodych Młodzi ludzie w dzisiejszych czasach nie mają czasu dorosnąć. W przedszkolach już od najmłodszych lat dzieci uczą się angielskiego, ledwo przedszkolak skończy 6 lat, musi iść do szkoły. Po szkole gimnazjum, po gimnazjum liceum, potem studia i zanim się obejrzymy wkroczyliśmy w dorosły wiek. Uczniowie już po liceum bardzo często zmuszeni są do […]


Gospodarka Chin

    Chiny to komunistyczne państwo, które do niedawna należało do jednych z najbardziej odizolowanych od reszty świata. Wynikało to nie tylko z systemu politycznego, który był daleki od zachodnich standardów ale również odmienności kulturowej społeczeństwa. Chińskim komunistom udało się jednak dokonać czegoś wyjątkowego, przekształcili współczesne Chiny w dynamicznie rozwijający się kraj. Chiny to około 1,5 miliarda mieszkańców, jedna czwarta ludzkości mieszka właśnie tam posiada praktycznie każdy obywatel co jest ewenementem na skale światową, bo dla porównania w Polsce konta posiada tylko około 60% mieszkańców, a w UE średnia to około 70% - jak widać te dane są naprawde szokujące, jednak wynika to z ich kultury i tradycji. To kultura mająca kilkutysiącletnią historię, kraj, który w przeszłości był zarówno wielkim imperium jak i staczał się ku upadkowi. Dzisiaj państwo środka to tygrys gospodarczy, posiadający gospodarkę rozwijającą się w tempie ponad dziesięciu procent w skali roku. Jak doszło do tego sukcesu w kraju rządzonym przez komunistów, gdzie oficjalnie panuje system centralnego planowania? W CHRL są bardzo łatwo dostępne kredyt samochodowy dzięki temu, że są subwencjonowane przez państwo, które chce zmotoryzować ludność, bo cały czas odsetek ludzie z autem w Chinanch jest na niskim poziomie w porównaniu z UE czy USA. Na początku lat dziewięćdziesiątych władze partyjne postanowiły przeprowadzić reformy gospodarcze, które miały na celu utrzymanie władzy przez komunistów a jednocześnie podniesienie poziomu życia mieszkańców. Do tej pory stawiano na powszechna kolektywizację, dominowały wielkie przedsiębiorstwa państwowe. W tym względzie niewiele się zmieniło, różnica jest taka, że na rynek trafia co lepsze, po segregacji.