Zawód doradca

Każda większa firma, oprócz księgowych, zatrudnia również wielu finansistów. Są to osoby na stanowiskach dyrektora, kontrolera czy analityka finansowego. Pracownicy działów finansowych muszą posiadać ogromną wiedzę z zakresu finansów przedsiębiorstw, controllingu, znać przeróżne ustawy i przepisy związane z finansami, być na bieżąco z trendami ekonomicznymi. Najchętniej zatrudniane są osoby po studiach kierunkowych oraz posiadające doświadczenie na podobnych stanowiskach. Oprócz kompetencji merytorycznych, takich jak wiedza, wykształcenie i doświadczenie, bardzo duży nacisk kładzie się na tak zwane kompetencje miękkie, czyli między innymi umiejętność analitycznego myślenia, wyciągania wniosków, komunikatywność, dokładność i sumienność. Bardzo ważna jest również znajomość programów obliczeniowych typu MS Excel, często również wymagana jest znajomość oprogramowania wykorzystywanego w controllingu oraz znajomość języka angielskiego. Oczywiście część z tym oczekiwań wobec potencjalnych kandydatów do pracy zależy od pracodawcy. Często zdarza się, że przedsiębiorstwa zatrudniają studentów lub osoby świeżo po studiach związanych z finansami, po to, aby móc ich odpowiednio przeszkolić i przystosować do pracy w dziale finansowym w swojej firmie. Powoduje to, że pracownicy są bardziej lojalni wobec pracodawcy, czują się bardziej związani z firmą.