Biuro Informacji Kredytowej

Biuro Informacji Kredytowej jest instytucją, która została powołana do życia w roku 1997 przez Związek Banków Polskich. Jego głównym zadaniem jest gromadzenie, przechowywanie, jak również przetwarzanie informacji o zobowiązaniach i historii zobowiązań wszystkich klientów banków komercyjnych, jak również członków Spółdzielczych Kas Oszczędnościowo-Kredytowych. Dane trafiają do BIK podczas składania wniosku kredytowego bądź po zaciągnięciu zobowiązania. Aktualizacja takich danych przeprowadzana jest co najmniej raz w miesiącu. Biuro Informacji Kredytowej posiada informacje o danych osobowych klienta, dane dotyczące jego zobowiązań wobec SKOKów i banków, terminowości wywiązywania się z zadłużenia, jego wysokości czy waluty, w której zostało zaciągnięte. Informacje posiadane przez BIK mają wpływ na przykład na zaciągnięcie przez dłużnika kolejnej pożyczki – jeżeli miał problemy ze spłatą poprzedniego zadłużenia, bank dbając o swe interesy prawdopodobnie nie będzie chciał udzielić mu kolejnego kredytu.