Dlaczego nasze polskie firmy są nie doceniane na zachodzie?

Firmy globalne których produkty możemy zobaczyć na pólkach sklepów w wielu krajach są zazwyczaj ulokowane w Stanach Zjednoczonych lub innych państwach zachodnich. Nasze rodzime marki nie funkcjonują na globalnym rynku, czyli takim jaki obejmuje prawie cały świat. Pomimo iż oferujemy dobre jakościowo produkty, a w przypadku artykułów spożywczych bardzo często doceniane przez obcokrajowców smaki to nie udało nam się donieść sukcesu za granicą. Oczywiście firmy polskie prowadzą działalność eksportową, jednak zyski z jej tytułu nigdy nie przewyższają tych jakie generowane psa przez sprzedaż realizowaną na terenie Polski. Przybywa w naszym kraju specjalistów od reklamy, marketingu, zarządzania, lecz efektów ich umiejętności poza granicami naszego kraju nie widać.

W Polsce działa bardzo mało dużych i znanych przedsiębiorstw posiadających jedynie polski kapitał. Gdy marka odniesie już sukces zazwyczaj dochodzi do jej przejęcia przez kapitał obcy. W efekcie wyroby z logo E.Wedel, Winiary oraz inny dobrze nam znane są własnością inwestorów zagranicznych. Dlaczego więc naszym przedsiębiorstwom nie udaje się odnieść sukcesu? Czy boimy się zarządzania wielkimi korporacjami i związanego z tym ryzyka? A może po prostu nie mamy doświadczenia w zarządzaniu międzynarodową firmą? Przyczyn jest niestety wiele tak samo jak wiele jest menedżerów. Zazwyczaj wola oni bezpieczną działalność na terenie kraju którego rynek znają i na którym czują się oni bezpiecznie. Dopiero gdy firma osiągnie pewien pułap zysku podejmowane są decyzje związane z jej ekspansją zagranicę. Nie jest to wcale zadanie łatwe. Wymaga tak naprawdę poniesienia wysokich nakładów kapitałowych. Reklama i promocja są bardzo drogie zwłaszcza jeżeli trzeba płacić w euro,a bez niej nie ma co liczyć na niepromowanie nowego produktu w nowym miejscu. Firmy prowadzące działalność za granicą najczęściej starają się dotrzeć do klienta pochodzącego z Polski, który gdy zobaczy rodzimą markę od razu zechce ją kupić. Na reklamy przeznaczany jest bardzo okrojony budżet znacznie niższy od minimalnej podstawy jaka powinna zostać wydatkowana na ten cel.