Dlaczego nasze polskie firmy są nie doceniane na zachodzie?

Firmy globalne których produkty możemy zobaczyć na pólkach sklepów w wielu krajach są zazwyczaj ulokowane w Stanach Zjednoczonych lub innych państwach zachodnich. Nasze rodzime marki nie funkcjonują na globalnym rynku, czyli takim jaki obejmuje prawie cały świat. Pomimo iż oferujemy dobre jakościowo produkty, a w przypadku artykułów spożywczych bardzo często doceniane przez obcokrajowców smaki to nie udało nam się donieść sukcesu za granicą. Oczywiście firmy polskie prowadzą działalność eksportową, jednak zyski z jej tytułu nigdy nie przewyższają tych jakie generowane psa przez sprzedaż realizowaną na terenie Polski. Przybywa w naszym kraju specjalistów od reklamy, marketingu, zarządzania, lecz efektów ich umiejętności poza granicami naszego kraju nie widać.

W Polsce działa bardzo mało dużych i znanych przedsiębiorstw posiadających jedynie polski kapitał. Gdy marka odniesie już sukces zazwyczaj dochodzi do jej przejęcia przez kapitał obcy. W efekcie wyroby z logo E.Wedel, Winiary oraz inny dobrze nam znane są własnością inwestorów zagranicznych. Dlaczego więc naszym przedsiębiorstwom nie udaje się odnieść sukcesu? Czy boimy się zarządzania wielkimi korporacjami i związanego z tym ryzyka? A może po prostu nie mamy doświadczenia w zarządzaniu międzynarodową firmą? Przyczyn jest niestety wiele tak samo jak wiele jest menedżerów. Zazwyczaj wola oni bezpieczną działalność na terenie kraju którego rynek znają i na którym czują się oni bezpiecznie. Dopiero gdy firma osiągnie pewien pułap zysku podejmowane są decyzje związane z jej ekspansją zagranicę. Nie jest to wcale zadanie łatwe. Wymaga tak naprawdę poniesienia wysokich nakładów kapitałowych. Reklama i promocja są bardzo drogie zwłaszcza jeżeli trzeba płacić w euro,a bez niej nie ma co liczyć na niepromowanie nowego produktu w nowym miejscu. Firmy prowadzące działalność za granicą najczęściej starają się dotrzeć do klienta pochodzącego z Polski, który gdy zobaczy rodzimą markę od razu zechce ją kupić. Na reklamy przeznaczany jest bardzo okrojony budżet znacznie niższy od minimalnej podstawy jaka powinna zostać wydatkowana na ten cel.

 

 

Tagi dodane do tego wpisu przez autora bloga: , ,

Jak dobrze być studentem! Tak pomyśli pewnie niejeden, kto tym studentem przestał już być. Młodzi w pracy mają teraz dobrze. Programy wspierające młodzież, darmowe konta w bankach, staże przygotowujące do pracy- to wszystko dla przedsiębiorczości młodych, aktywnych i kreatywnych. O tym jak bardzo państwo dba teraz o dofinansowanie i dokształcanie młodzieży, może się przekonać każdy […]

E- biznes, E- commerce, emarketing te hasła powinien znać każdy młody przedsiębiorca. W internecie siła! Informatyzacja dotyka coraz większą liczbę firm. Mamy już konta bankowe internetowe, sklepy internetowe, w których możemy kupić właściwie wszystko bez wychodzenia z domu, nawet biblioteki digitalizują zbiory i oferują książki w formie elektronicznej. Z tego wniosek, że jeszcze „chwila” i […]